שירת המרפסות בעידן הקורונה

היום, כמעט כל הדירות החדשות הנבנות בישראל מתוכננות עם מרפסת צמודה, כאשר רצוי מאוד שתהיה מוקפת במעקה שקוף המבטיח תאורה טבעית ונוף. בשנים האחרונות גוברת מאוד גם תופעת בניית המרפסות בבניינים ישנים ביוזמת הדיירים וזאת מכל הסיבות שמנינו לעיל אך בעיקר בכדי ליהנות מיצירת אווירה קסומה של "בחוץ" אבל מבלי לעזוב את הבית

רבות הן התובנות שלימדו אותנו גלי הקורונה, אבל מעבר לכול תוצאותיה ומסקנותיה, היא חיברה אותנו ביתר שאת לבית, כשכל רצוננו ומאוויינו במהלך השהייה בו הוא לצאת ולנשום אוויר של חופש וחיוניות. במצב זה הפכה המרפסת או שטח הגינה (למי ששפר מזלו) לאקס פקטור של הבית, כלומר, המציאות היא שהדגישה בפנינו שערכם של מרפסת או שטח ירוק בבית עולה על הוספה של כמה מטרים רבועים לשטח הדירה. 

המרפסת היא זו שבעצם מחברת את הפנים אל החוץ, כלומר פותחת את שטח המחייה של הבית אל העולם שבחוץ כך שלמעשה גם הבית נהנה ומשתלב במראות של רחובות מתוכננים או גינות מטופחות. 

בימינו, מתכנני הבתים מבינים ומחשיבים את השטח החיצוני כחלק הכרחי מהמפרט וכחלק מהרצון להרחיב את אזור המחייה של הבית וזאת יחד עם טיפוח השטחים הציבוריים והפיכתם לירוקים יותר. החשיבות של גינה או מרפסת גדולה באה לידי ביטוי במיוחד בצד הפרקטי. במיוחד במצבי חירום מיוחדים כדוגמת בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה, כולנו הכרנו את הצורך לצאת ולהירגע באוויר הפתוח, לשחרר את האיברים, לעשות תרגילי התעמלות, לגדל צמחי נוי, וגם כמובן לתלות כביסה וליהנות מהאפשרות לשלוח את הילדים לשחק באוויר הפתוח.




אם כך, בואו נרכז את יתרונות המרפסת והגן בכמה נקודות שחודדו לאחרונה:

ערך הדירות עולה ככל שהמרפסת גדולה יותר- 

ככל שמתקדמת הבניה המודרנית, כך ישנה התייחסות רבה יותר לשטחי המרפסות/ גן אשר הולכים וגדלים ועומדים על סטנדרט של מרפסות בשטח של כ- 14-20 מ"ר בממוצע. בפועל תוספת שכזו יוצרת עוד שטח רצפה המקביל לחדר מרווח, נתייחס לזה כאל "סלון חיצוני" נוסף לבית, אשר אותו נמצא היום כמעט בכל דירה מודרנית. אשר על כן, אנו רואים כי ערך הדירה יעלה בהתאמה בין 5%-15% 


אפשרויות רבות ומגוונות יותר בתחום האירוח- 

גם אם לא יוצאים לטבע או לסעוד בחוץ המרפסת/ הגן מאפשרים לנו ליהנות מאכילה באוויר הפתוח, בין אם באירוח חברים ומשפחה ובין אם בארוחה זוגית מפנקת ובהתייחסות להגבלות של עידן הקורונה, יכול השטח החיצוני להוות מקום בו ניתן אף לקיים אירועים קטנים הכול כמובן על פי ההנחיות המפורסמות. ציבור חובשי הכיפה רואה בשטח המרפסת או הגינה (במידה והם תחת כיפת השמים) יתרון אדיר והוא מהווה הלכה למעשה את הפתרון הנוח ביותר בעת הקמת סוכה. שטח שכזה מבטל את הצורך לנדוד עם סעודות החג למקום מרוחק יותר כמו גינת הבניין הכללית או החניון החיצוני.


הנאה מנוף ואוויר – 

היציאה מהבית מאפשרת מבט חדש והנאה מהסביבה, מה שמבטיח לנו בימים מאתגרים אלו התאווררות והקלה נפשית ללא סיכונים מיותרים. לשטח חיצוני מעין זה יתרונות בולטים בכל מה שקשור להתאווררות משום שהוא מאפשר הקמת פינת ירק שגם מוסיפה מראה משובב נפש וגם מהווה תחביב בעל ערך. 

 

פנאי – 

ההנאה משטח חיצוני לדירה גדלה בעשרות מונים אם ניתן לאבזר אותה בהתאם לתקנים בבריכה או בג'קוזי או בהתאם לגודל בשולחן פינג פונג, סל וכמובן בגריל לטובת חובבי השר שביננו. 

מסכם עבורנו היטב בני קרת, מנכ"ל אזימוט שיווק פרויקטים ומומחה בתחום הנדל"ן למגורים:
"היום, כמעט כל הדירות החדשות הנבנות בישראל מתוכננות עם מרפסת צמודה, כאשר רצוי מאוד שתהיה מוקפת במעקה שקוף המבטיח תאורה טבעית ונוף. בשנים האחרונות גוברת מאוד גם תופעת בניית המרפסות בבניינים ישנים ביוזמת הדיירים וזאת מכל הסיבות שמנינו לעיל אך בעיקר בכדי ליהנות מיצירת אווירה קסומה של "בחוץ" אבל מבלי לעזוב את הבית."