בית שמש - הכתבה המלאה

יש במקום אוירה קהילתית? איך היא מתבטאת? בבית שמש הקהילות מתחלקות לפי שכונות, יש את המשפחות של הגרעין התורני שהם פזורות בשכונות השונות, ויש את השכונה שלנו שהיא בהגדרה דתית לאומית, ופועל יוצא של זה הוא הקרבה בין המשפחות, יש שני בתי כנסת ספרדי ואשכנזי, וועד שכונתי, מארגנים אירועים בחגים, טיולים. והמשפחות מאד קשורות אחת לשנייה.

נגישות ותחבורה
בית שמש ממוקמת בין הרי ירושלים לשפלת החוף.
הכביש העיקרי המוביל לבית שמש הוא כביש 38 והוא מחבר אותה לכביש 1 במחלף שער הגיא.
בנוסף לתחבורה ציבורית בתוך העיר ומחוץ לה פועל קו של רכבת ישראל בתדירות גבוהה, לתל אביב אחת לשעה ולירושלים אחת לשעתיים.


 
קצת על המקום
העיר הוקמה ב1950 ונקראה "מעברת הר טוב" על שם המושבה הר טוב. כיום קרויים על שמה רחוב בבית שמש ואזור התעשייה הר טוב.
ב1953 שונה השם ל"בית שמש", בתחילה גרו בה עולים מאיראן, עיראק, צפון אפריקה ורומניה, עם השנים הגיעו גם עולים מארה"ב, רוסיה ואתיופיה.
בשנת 1991 קיבלה בית שמש מעמד של עיר.
בעיר ישנן שכונות עם אופי חרדי, כמו: רמת בית שמש והקריה החרדית.
בבית שמש מחולקת לעשרה אזורים עיקריים, מרכז בית שמש, שכונת הוותיקים, גבעת שרת, הקריה החרדית, פסגות השבע, רמת בית שמש, ה"פולשים", קנה בושם, רמת בית שמש ג', רמת אברהם.
ובנוסף יש את קיבוץ תמוז שהוא קיבוץ עירוני בתוך בית שמש.


 
חינוך פורמלי
בבית שמש מגוון מעונות יום וגנים, מטרתם היא לפתח את יכולות הילד ולהעניק לו כלים להמשך הדרך, והם מאופיינים באווירה חמה ונעימה, צוות מסור שבנוי מגננת מוסמכת וסייעת.
בתי ספר יסודיים ישנם 10 ממלכתיים דתיים, מתוכן 2 חרדים, ו4 תורניים.
ו4 בתי ספר ממלכתיים.
בחינוך העל יסודי ישנם שני בתי ספר ממלכתיים, ו11 בתי ספר ממלכתיים דתיים, בתוכם: אולפנת גילה, אולפנת נוגה, ישיבת אהבת ישראל ועוד.
 
 
חינוך בלתי פורמלי
תנועות הנוער בעיר הן: עזרא בני עקיבא ואריאל וכל אחד יכול לבחור מה שירצה.
רשת המתנסים מציעה מגוון חוגים לילדים ולנוער, למשל: ג'ודו, טקוואנדו, בלט, ג'אז, התעמלות קרקע, אלקטרוניקה, השף הצעיר, ציור, דרבוקה, אורגנית, לגו הנדסי, קרמיקה, ג'ימבורי, פימו, ברייקדאנס.
בעיר פועל מועדון נוער ומציע פעילויות ואירועים חווייתיים.
 
פנאי ותרבות בתוך הקהילה
שלל בתי כנסת פזורים בשכונות השונות, כך שכל משפחה תוכל למצוא את נוסחה וסגנונה.
בישוב ישנם גרעינים תורנים פעילים וקהילות של משפחות שיוזמות אירועים קהילתיים, טיולים, ארוחות שבת משותפות ועוד.
חוגים מוצעים גם למבוגרים: התעלמות הורים וילדים, זומבה, סטודיו אומנות לנשים, קרמיקה, ועוד.
 
שירות לאזרח
בעיר פועלות מרפאות של הקופות: מכבי, מאוחדת, כללית ולאומית, מרכזי טיפת חלב ורפואה דחופה. ספריה עירונית, בריכת שחיה, קונסרבטוריון, שלושה מרכזים מסחריים הכוללים רשתות מזון חנויות אופנה בתי קפה, מסעדות וחנויות פרטיות.
 


משפחת אטיאס: מוטי 31 חן 29 איתיאל אברהם 7 וחצי צהלה בת ציון 5
פזם: 4

 
למה דווקא בית שמש?
חן: אני ומוטי שנינו נולדנו וגדלנו בבית שמש, אחרי החתונה גרנו בכל מיני מקומות עד שקיבלנו החלטה לחזור. בהתחלה הסיבות לחזרה היו אילוצים, רציתי לסיים תואר, מוטי היה בקבע כך שזה היה יותר נוח. בהמשך מצאנו קהילה דתית לאומית צעירה "נופי השמש", והיום אנחנו מברכים על ההחלטה וממש אוהבים את השכונה שלנו.
 
יש במקום אוירה קהילתית? איך היא מתבטאת?
בבית שמש הקהילות מתחלקות לפי שכונות, יש את המשפחות של הגרעין התורני שהם פזורות בשכונות השונות, ויש את השכונה שלנו שהיא בהגדרה דתית לאומית, ופועל יוצא של זה הוא הקירבה בין המשפחות, יש שני בתי כנסת ספרדי ואשכנזי, וועד שכונתי, מארגנים אירועים בחגים, טיולים. והמשפחות מאד קשורות אחת לשניה.
 
  מה אתם עושים בשעות אחה"צ?
לילדים יש מענה רחב בבית שמש, וזהו אחד מהיתרונות של לגור בעיר, יש אינספור חוגים ופעילויות, פארקים, גני שעשועים, מתנסים, הצגות ועוד.
אך למרות כל זה התחושה לגור בבית שמש היא חמימה ומשפחתית.
 
 
משפחת רחימי אריאל 35 תמר 30 עמיאל 8 נוגה 6 תהילה 3
פזם: 6 וחצי


למה בחרתם לגור בבית שמש?
לפני כן גרנו במבוא חורון שנתיים וחצי שהוא מושב דתי סגור, וחיפשנו אוכלוסיה מגוונת מקום שיש בו גרעין, אז פשוט הסתובבנו בארץ וראינו גרעינים שונים במקומות בארץ, כשהגענו לבית שמש, הוקסמנו מהמשפחות בגרעין, מהרצון לעשות והאידיאלים, כשהגענו הגרעין היה קטן וראינו מקום שנוכל להיות משמעותיים בו ויהיה לנו מה לתת.
היום בעקבותינו אח של בעלי גם עבר לפה.
 
יש אווירה קהילתית במקום?
בהחלט, יש התגייסות בשמחות ובמקרי הצורך, עזרה ליולדות, חוץ מזה שיש כל שבת תפילה בבית הגרעין ופעם בחודש שבת גרעין, עושים תפילה משותפת עם קידוש ולאחר מכן אוכלים יחד, וועדת קהילה משבצת את המשפחות שיאכלו יחד.
מידי פעם יש ישיבות גרעין שזה סביב החלטות לאן פני הגרעין מועדות, פרויקטים חדשים, וכל משפחה משתבצת איפה שנוח לה, אצלנו במשפחה בעלי אחראי פעם בשבוע על הגמ"ח, הוא פותח אותו ואנשים מגיעים לוקחים חבילות לחלק למשפחות נזקקות. חוץ מזה יש לו שיעור שהוא מעביר בגמרא,
גם אני אחראית על שיעור תורה שנקרא הלב היהודי ומגיעות נשים מכל הסוגים גם מהגרעין וגם מחוץ לו.
איך אתם מבלים בשעות אחהצ?
יש מטעם הגרעין פעם בשבוע תלמוד תורה לילדים בימי חמישי וזה סביב פרשת שבוע או נביאים, יש מטעם העיר מתנס ושלל חוגים, ובנוסף ישנן בנות שירות ששייכות לגרעין ובנוסף לתקן שלהן הן מתנדבות בגרעין ועושות פעילויות סביב החגים לילדים. בנות השירות הן חלק מהגרעין ויש להן משםחות מאמצות מתוך הגרעין.
 
 
ראיון עם אמיתי גאולי חבר בגרעין יחד בית שמש

ספר לי על הגרעין-
גרעין "יחד" הוקם לפני 10 שנים על ידי קבוצת משפחות שהגיעו מישיבת ירוחם ומשתייך כיום לרשת גרעיני קרן קהילות, הגרעין מונה 55 משפחות מגוונות, ניתן למצוא בגרעין אנשים עובדים בשלל מקצועות, סטודנטים לצד אברכים בכולל מקומי. רוב המשפחות מתגוררות בגבעת שרת וחלקם בשכונה הסמוכה לבית שמש הוותיקה.
לפני כשנתים זכינו ברב לגרעין , הרב אליהו האיתן שבנוסף לעיסוקיו במכון פועה מוביל את מרכז המשפחה בשכונה, מעביר שיעורים ועונים לשאלות וצרכי הקהילה והתושבים.
בית שמש עיר אהובה מאוד עם נופים וטבע, קרובה לירושליים ועם תחנת רכבת לגוש דן... מעל 30 משפחות מהגרעין כבר קנו דירות ומתכוונים להמשיך להשקיע ולהשתקע בעיר...
מטרות הגרעין:
להתגורר ולפעול בשכונה ובעיר ולהגיע גם למקומות שפחות משפחות מגיעות אליהם באופן טבעי, לעסוק בעשייה חיובית וטבעית ביחד עם התושבים הוותיקים בעיר.
בגרעין ישנה עשייה מבורכת , הן בצד השכנות והן בצורה ממוסדת יותר במחלקות- מחלקת חסד: גמח מזון בשיתוף בתי הספר ולקט ישראל, קשר לקשישים ולבת מלך,  מחלקת הפצת תורה - מרכז משפחה הכולל הדרכות חתנים וכלות, סדנאות וייעוץ,  שיעורים לבני נוער בקהילות ובבתי הכנסת , שיעורים לנשים במתנ"ס, הכנה לבר מצווה, תלמודי תורה בשעות הצהריים בשכונה, פעילות תורנית עם גני ילדים, תנועת יחד לילדים ונוער בסיכוי, מועדוניות בשכונה וכמובן פעילות קהילתית ויצירת מסגרת למשפחות צעירות בשכונה.
כל משפחה שמעוניינת להצטרף לגרעין ולעשיה מוזמנת בשמחה, לגרעין יש וועדת קבלת פנים שמתעניינות מגיעות לארוחת ערב ביחד עם כמה משפחות כדי לשמוע על הגרעין ועל העשיה , המשפחה מחליטה באיזה תחום היא רוצה לקחת חלק (פעילות פנימית קהילתית או כללית ) ובכך הופכת לחלק מהגרעין. 
אנו דואגים להקל על המשפחות שמצטרפות לגרעין ולעיר בכך שאנו עומדים מול בעלי הדירות ומוודאים שהמחירים יהיו שפויים ומסבירי פנים...  
ליצירת קשר והכרות-  מירי זאבי- 0546744596
חפשו- גרעין יחד בית שמש בפייסבוק


לפרויקטים בבית שמש