מעלה חבר - הכתבה המלאה

מה מייחד את הישוב? דבר ראשון הוא הנוף המדהים, במעלה חבר יש את פינת הנוף הכי יפה בהר חברון. דבר נוסף הוא הקהילה, האנשים בקהילה הם ערכיים וחולקים עולם רוחני שהוא בשבילם לא רק סיסמא אלא דרך חיים. האנשים פה חיים על פי העולם הערכי העמוק שלהם. ומה שמיוחד מעל הכלזה השילוב, האחווה והקהילתיות הבריאה יחד עם הנוף יוצרים מקום שהוא באמת גן עדן כאן בארצנו האהובה
נגישות ותחבורה
מעלה חבר היא התנחלות וישוב קהילתי דתי תורני בהר חברון, מהישוב ניתן להשקיף על ים המלח ומדבר יהודה.
דרכי הגעה: מירושלים דרך גוש עציון: כביש 60, ומבאר שבע דרך סוסיא: כביש 356.
כמו כן קיימת תחבורה ציבורית מבאר שבע, ומכיוון קרית ארבע דרומה.
 


קצת על המקום
מעלה חבר נקרא כך בעקבות נחל חבר הזורם בקרבתו.
לפני 30 שנה עלתה על הקרקע היאחזות "נחל יקין" שהתקיימה עד להתאזרחות הישוב, אחרי שנה יצאו 11 משפחות את קרית ארבע ועלו לישוב החדש. בישוב היו אשקוביות מוכנות למגורים ובית כנסת, שהוכשרו על ידי משרד הפנים. עם השנים התרחבו המעגלים ומשפחות חדשות נקלטו. כיום יש בישוב משפחות במגוון סגנונות וממקומות שונים בארץ ובעולם. 
בימים אלו נבנית שכונה חדשה ביישוב, לאחר שתקופה ארוכה לא נבנו בתים חדשים.
השכונה משקיפה לבקעת ים המלח ונקראית "מצפה הנחל" על שם נחל מעלה חבר העובר בסמוך וממשיך משם לים המלח.
בשלב זה ייבנו 20 יחידות דיור מתוך 30 שכבר אושרו, דבר זה עשוי להגדיל משמעותית את הישוב. מה גם שאחוז ניכר מתושבי היישוב אשר נישאו, חזרו יחד עם בן זוגם להקים את בית הקבע שלהם בישוב, אליהם מתטרפים זוגות צעירים המחפשים קהילה דתית ובית עם גינה במחיר סביר.
בישוב ישנו ריכוז של תושבים מעניין וייחודי למשל: שחקנית חוזרת בתשובה, סופרת ילדים, מאיירי סדרת קומיקס לילדים, מנהלי מוסדות שבי חברון, מנהל מדרשת עפרה, מנכל חברת באמונה, אל"מ בצהל, טייס לשעבר, פרופסורים, דוקטורים ועוד.
 
חינוך פורמלי
בישוב פועל מעון לפעוטות.
שני גני ילדים: גנון וטרום חובה, וגן חובה. הגנים מאופיינים באווירה חמה ומשפחתית ובצוות מסור.
תלמידי הישוב לומדים בבתי ספר יסודיים בקרית ארבע לבנים ולבנות.
תלמידי התיכון לומדים בישיבות ובאולפנות בישובים הסמוכים.
בישוב הוקמה ישיבה קטנה, וישיבה תיכונית בה לומדים מעל למאה תלמידים ומדרשה להעמקת יהדות שמסתובבת ברחבי הארץ. 
 

חינוך בלתי פורמלי
תנועת הנוער הפועלת בישוב היא בני עקיבא, והיא מתקיימת בנפרד לבנים ולבנות. במסגרת הסניף ישנם פעילויות חווייתיות, טיולים וסיורים.
מתקיימים חוגים לילדים ולנוער, חוגי מוסיקה, תיאטרון, קרמיקה,
פועלת מועדונית לילדים בשעות אחר הצהריים ושם הם יכולים לבלות זמן אחרי שעות הלימודים. 
 
פנאי ותרבות בתוך הקהילה
בישוב קיים בתי כנסת מרכזי המשרת את כלל התושבים.
האווירה המאפיינת את הישוב היא חמה וקהילתית אך עם זו מאפשרת פרטיות ומרחב, ישנה עזרה הדדית והתגייסות אחד בשביל השני בקהילה, ויחד עם זאת כל אחד יכול לבחור את המינון הקהילתי שלו והכל מתקבל בברכה.
בישוב ישנם שלושה חדרי אירוח בתוך מתחם השייך למדרשת "מעלה חבר"
מפעל השוקולד "הולי קקאו" המייצר שוקולד בוטיק איכותי פועל במקום, השוקולד נמכר בארץ ובחו"ל ומאפשר ללמוד על כל תהליך הייצור של השוקולד עד שהוא מגיע לחפיסה.
 

שירות לאזרח
בישוב פועלת מרפאה של קופת חולים מאוחדת,  ישנה ספריה הפתוחה שלוש פעמים בשבוע, מגרש ספורט, מקווה, מכולת וחנות ירקות, ניתן לעשות קניה במשלוח מהסופר הנמצא בקרית ארבע.
 
 
ממוצע עסקאות
מס' חדרים ממוצע דירות חדשות ממוצע דירות יד שניה
3 - 550,000
4 790,000 700,000
5 990,000 1,000,000
 
 
עסקאות אחרונות
 
מכירה: 4 חדרים, 790,000
5 חדרים, 990,000
 
השכרה: 3 חדרים, קרוואן, 850
3 חדרים, בית ממוצע, 2,000
 
 
משפחת גוטמן חיליק 28 מוריה 27 ידידיה עוז 5 וחצי דוד משה 2 וחצי אחינועם 6 חודשים.
פזם: 6 וחצי


 למה דווקא מעלה חבר? 
אחרי שהתחתנו חיפשנו מקום שקט לגור בו, יישוב קהילתי מצד אחד ומקום עם פרטיות מצד שני, רצינו מקום כיפי, שמח ועם תחושת שליחות ובמעלה חבר מצאנו את כל זה, אנשים טובים, סביבה פורייה ותורנית וחינוך טוב לילדים.
 
יש במקום אוירה קהילתית? איך היא מתבטאת?
בוודאי, הקהילתיות באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בין האנשים, יש פרגון טבעי בין המשפחות, ועזרה הדדית בין כולם, היישוב מורכב מאנשים טובים שמחוברים אחד לשני ומעורבים יחד. מעבר לכך יש מגוון פעילויות חברתיות וקהילתיות כמו: שיעורי תורה בשבתות ובאמצע השבוע, מועדונית לילדים, פעילות בספריה לילדים, ערבי נשים, קפה בארבע שמתקיים אצל אחת הנשים, שיעורי תורה לנשים, ערבי גברים הכוללים פעילויות חווייתיות למשל נסיעה לחמי יואב, משחקי כדורסל במוצ'שים, יופ שיא לכל המשפחה פעם בשנה הכולל הפנינג עם משחקים וסדנאות, אירועים סביב החגים בסוכות, חנוכה, פורים, הרקדה בשמחת תורה, פעם בשנה יש שבת שורשים שמזמינים את הסבים והסבתות. והאוירה חופשית נינוחה ונעימה.
 
איך אתם מבלים בשעות אחה"צ?
ישנם שני גני שעשועים גדולים ומושקעים ביישוב שמותאמים לשתי שכבות גיל שונות במתקנים שלהם והילדים אוהבים לשחק שם, בימי רביעי יש קבוע שעת סיפור בספריה לילדי הגן עם פעילות חווייתית לאחר מכן,קיימת מועדונית בימי חמישי, שיעורי תורה לילדים, חוגים שונים שמוצעים לילדים ולנוער וכמובן הפעלות של רכזת התרבות, למשל פעם בחודש יש הצגה לילדים או פעילות חיצונית ערכית.
 
 
 
משפחת קוך שריה 30 אמונה 29 עלמה 6 כרמל 4.5 יפתח 2.5
פז"ם: חמש וחצי שנים
 
למה בחרתם לגור דווקא שם?
חיפשנו ישוב דתי, שבו מצד אחד קיימת כבר קהילה טובה ופעילה אך מצד שני עדיין אינה גדולה מאוד כך שיש עוד מה לתת ולהשפיע.בנוסף היה חשוב לנו להתיישב בהר חברון שלדעתנו צריך לגדול ולפרוץ מעלה, אך יחד עם זאת העיסוקים שלנו מחייבים קרבה מקסימלית לשאר חלקי הארץ,מהבחינה הזו מעלה חבר הוא הישוב הכי נגיש מכל הכיוונים ואנחנו נהנים מאוד מהנגישות הזו.
   
יש במקום אוירה קהילתית? איך היא מתבטאת?
הקהילה במעלה חבר תוססת 365 ימים בשנה, יש לנו אירועי שיא סביב חגים כמו סוכות,פורים, פסח, יום העצמאות וכו' ובשאר ימות השנה יש פעילויות מגוונות לכל שכבות האוכלוסיה בישוב שמאורגנות ע"י רכזי הקהילה- טיולי נוער, פעילויות לילדים מטעם הספריה, סניף בנ"ע, ערבי נשים מושקעים, טיולי גברים, שיעורי תורה, מפגשים במוצ"ש אחד אצל השני...ובאמת שיש עוד המון המון ואין מקום לכתוב.
 
  מה אתם עושים בשעות אחה"צ?
בקיץ אנחנו חותמים קבע בגן שעשועים (ששודרג מאוד בשנה האחרונה) , גם הספריה היא מוקד התרחשויות שמושך אותנו מאוד, מזמינים חברים  
או הולכים אליהם או שלפעמים סתם אופים עוגיות במטבח מול הנוף המטריף שלנו.
 
   
 
 
ראיון עם יושב ראש המזכירות יגאל קליין

מהו תמהיל האוכלוסיה במעלה חבר?
מעלה חבר עברה שלושה גלגולים מרכזיים, אחד מהם היה גרעין  עם אידיאליים שלקח על עצמו ליישב את הר חברון בשלביו הראשונים, הגרעין הקים יישוב החזיק מעמד לתקופה והגלגול שבא אחריו הוא מספר משפחות שהגיעו מישיבת שבי חברון והקימו קהילה שבמשך כמה שנים היוותה את האוכלוסיה המרכזית בישוב. 
בשנים האחרונות הישוב נפתח לאוכלוסיות נוספות, משפחות דתיות, ערכיות הגיעו ממקומות שונים, גוש עציון, מרכז הארץ, הגיעו משפחות מגרעינים תורניים שונים, משפחות שהבינו שיש המון משימות שליחות בעם ישראל והחליטו להתחבר לשליחות הזאת ולהדליק עוד אור בהר חברון.
 בין התושבים ישנם אנשי חינוך, הייטק,צבא קבע זהות יהודית ועוד
 
 מהו החזון החינוכי בישוב?
 לפני בערך 6 שנים הישוב עבר תהליך קהילתי חשוב שנעשה יחד עם ארגון "מהות" ויחד עם המועצה האיזורית הוחלט להביא יועץ קהילתי שבמשך שנה וחצי שמע את הקהילה ולמד אותה בכדי להצליח לבנות עוד קומות בה ולתת לכל אחד מקום.
 הדבר המרכזי שגילינו בזמן התהליך זה שהחזון הקהילתי שלנו הוא בזיהוי החוזקות שלנו ויש לנו חוזקות משמעותיות. למשל: תחושת השליחות הגדולה שמלווה את כולם, האתגר שקיים בבניית חיים המשולבים עם תורה ופשטות, הרצון שחלקת הא-לוהים שאנו גרים בה תהיה מטופחת ומושקעת, חיי קהילה תוססים, ועוד אנקדוטה קהילתית היא מפעל שוקולד שקיים אצלנו בישוב המייצר שוקולד בוטיק ומוציא את שמנו לרחבי העולם.
 הכוח הקהילתי שלנו בא לידי ביטוי בשני דברים עיקריים: היכולת להאמין בעוצמות הטמונות בהתיישבות בהר חברון ובשליחות שאנו מבצעים כאן.
והיכולת לחיות חיי קהילה בריאים עם עשייה, חיים חברתיים ועולם רוחני משותף יחד עם חופש ופרטיות. כל אחד יכול לבחור את המינונים הקהילתיים שירצה. 
התהליך הקהילתי שעברנו גרם לכך ששכונה שהיתה קפואה למשך 12 שנה הצליחה להימכר תוך שנה אחת, ובנוסף אנו בתנופת בנייה של שכונה חדשה שתכלול משפחות חדשות שמגיעות ממקומות שונים ויצטרפו לקהילה המיוחדת שלנו- ממש חלום שמתגשם!
 
מה מייחד את הישוב?
 דבר ראשון הוא הנוף המדהים, במעלה חבר יש את פינת הנוף הכי יפה בהר חברון. 
 דבר נוסף הוא הקהילה, האנשים בקהילה הם ערכיים וחולקים עולם רוחני שהוא בשבילם לא רק סיסמא אלא דרך חיים. האנשים פה חיים על פי העולם הערכי העמוק שלהם.
 ומה שמיוחד מעל הכלזה השילוב, האחווה והקהילתיות הבריאה יחד עם הנוף יוצרים מקום שהוא באמת גן עדן כאן בארצנו האהובה


לריכוז הפרויקטים שלנו במעלה חבר לחצו כאן