ירוחם - הכתבה המלאה

יש מגוון של אוכלוסייה שמעשיר את החיים והופך אותם למעניינים יותר. יש קצב חיים רגוע, אווירה מדברית, חינוך מצוין, סניף בני עקיבא תוסס, ומתנ"ס עשיר בחוגים. האתגר של החיים יחד במקום קטן ומגוון הופך את השגרה למשמעותית יותר.


נגישות ותחבורה

ירוחם ממוקמת בנגב הצפוני מזרחי. היא נמצאת 29 ק"מ דרומית לבאר שבע.
ממזרח אליה שוכן המכתש הגדול, וממערב פארק אגם ירוחם ומיצד ירוחם הנבטית.
 
קצת על המקום
ירוחם היא מועצה מקומית בדרום הארץ. בשנים האחרונות היא עוברת שינויים מהותיים, יש בה בנייה חדשה והתחדשות עירונית משגשגת.
הפיתוח בה מואץ ובשנים האחרונות הוקמו בה רחוב ראשי מעוצב, בתי קרקע, בנייני ציבור, אזורי תעשיה, מרכז מסחרי מושקע ומשופץ ועוד.
האוכלוסייה בירוחם עשירה ומגוונת, הראשונים שהגיעו היו יוצאי רומניה, חלקם ניצולי שואה, ולאחריהם המשיכו להגיע יוצאי מרוקו, פרס, הודו ובריה"מ.
כיום יש עליה במספר המשפחות הצעירות המגיעות למקום מתוך אידיאל ליישב את הנגב. תמהיל האוכלוסייה נשאר מגוון ומוסיף נופך מיוחד לחיים בירוחם.
 
חינוך פורמלי
מערכת החינוך בירוחם גדלה, מתפתחת ונותנת מענה איכותי לתלמידים בעיר.
המערכת פועלת בצורה כזו שכל תלמיד יכול לממש את הפוטנציאל החבוי בו ללא תלות במצב הכלכלי או החברתי.
מערכת החינוך של ירוחם כוללת שיטות לימוד ייחודיות ומתאפיינת באווירה משפחתית וחמה, צוות מסור ואוכלוסייה נעימה.
בעיר ישנם עשרות גנים ומעונות יום.
חמישה בתי ספר יסודיים: שניים גדולים- אחד ממלכתי ואחד ממלכתי דתי, ועוד שלושה בתי ספר עצמאיים וקטנים יותר.
בעיר ישנו תיכון מסניפי רשת "אורט", ישיבה תיכונית צומחת "אמי"ת בלב שלם" המושכת אליה תלמידים מהמגזר הדתי לאומי. ולבנות, תיכון דתי צומח הנקרא "מדרשית קמה".
בעיר פועלת תכנית GBS שהיא תכנית מקוונת ומאפשרת לתלמידים בעזרת שם משתמש וסיסמא להמשיך את לימודיהם גם בשעות אחר הצהריים.
למעלה מעשור הוקמה בעיר ישיבת הסדר המושכת אליה משפחות צעירות הפעילות בקהילה.
 
 
חינוך בלתי פורמלי
בירוחם יש סניף של תנועת הנוער "בני עקיבא" הסניף מאגד בתוכו חניכים ומדריכים מכל רחבי העיר. לציבור החילוני יש את תנועת הצופים שפעילה ושוקקת בעיר.
חוץ מתנועות הנוער ישנו מתנ"ס המציע שלל פעילויות חווייתיות לכל הגילאים.
לגיל הרך- מוצעת פעילות גינות קהילתיות, הפעילות ייחודית ומגוונת כוללת הצגות סדנאות ומתאימה לילדים בגילאי גן-יסודי.
ישנם עוד חוגים המתאימים לגיל הרך, ריתמיקה, תיפוף, ג'ודו, חוג תנועה חוויתי להורים וילדים לפסיעות הראשונות, אמנות ויצירה, זומבה ילדים.
לילדים ונוער מוצעים שלל חוגי מוסיקה מותאמים: אקורדיון, פסנתר/אורגן, גיטרה קלאסית, טרומבון/בריטון/טובה, סקסופון/קלרינט, חליל צד, כינור, פיתוח קול, חצוצרה, תופים, כלי הקשה, צ'לו, קרן יער.
חוגי ספורט: ג'ודו, כדורגל, כדורסל, הוקי, אופניים, יוגה, זומבה וחדר כושר.
בשנתיים האחרונות פועל במקום גרעין צב"י- צעירים בירוחם. הגרעין פועל ויוזם פעילויות חברתיות רבות ומושך צעירים מכל האזור.
ועוד, השנה נפתח "כפר איילים" שהוא כפר סטודנטים המציע מגורים למי שלומד במוסדות אקדמאים באזור, הסטודנטים משתלבים בקהילה ומתנדבים במקום.
 
פנאי ותרבות בתוך הקהילה
בירוחם פוטנציאל תיירותי מרשים, היא עיר שמתאימה לטיולים ויש בה אתרים ומקומות בילוי מעניינים המותאמים לכל המשפחה.
פארק אגם ירוחם, במתחם הפארק שני אגמים, גדול וקטן, חוץ מזה בכל שטחי הפארק ניתן לבלות או לשבת לפיקניק, יש דשא, פינות מוצלות ושולחנות.
עמותת "עתיד במדבר" היא עמותה המציעה לכל מי שמגיע לאזור לקחת חלק בסדנאות יהדות ורוחניות המשולבות דרך אמנות, דרמה, מחול ומוסיקה.
במקום נמצאים מסלולי אופניים אתגריים, וגם מסלולי משפחות, המכתש הגדול שסוחף אליו מבקרים מכל העולם, צימרים מאובזרים וגם מלון "אירוס המדבר" מלון בוטיק במדבר.
בשעות אחר הצהריים התושבים מוזמנים לקחת חלק בפעילויות בחסות המתנ"ס כמו ספריה עירונית, חדר כושר, זומבה, יוגה, פילאטיס, כדורסל, כדורגל, ריקודי עם, ועוד.
בימי הקיץ החמים מוצעת פעילות נרחבת בעיר הכוללת אירועים חווייתים כמו ערבי קריוקי, מסיבות בריכה, סטנד אפ, ערבי סרטים וטורניר כדורגל.

 

שירות לאזרח
קיימות שתי קופות חולים לרווחת הציבור, השייכות לכללית ומכבי.
בית מרקחת הנמצא במרכז המסחרי, תחנת מד"א, טיפת חלב, מרכז שיקום תעסוקתי למוגבלים, מרכז יום לקשיש ולעיוור, יד שרה, מרפאת שיניים ומוקד לילה.
מרכזי הקניות הקיימים הם רשת "שופרסל", מרכז מסחרי וחנויות קטנות הפזורות ברחבי היישוב.
כבר בקרוב מתחילים לבנות מרכז מסחרי נוסף שיהיו בו עוד רשתות מזון שיתנו מענה נרחב יותר לציבור.
 
בתחום בתי הכנסת ישנו מגוון נרחב ומעניין, בעקבות האוכלוסייה המגוונת החיה בעיר ישנם סגנונות ונוסחים שונים ומגוונים, בירוחם סה"כ 27 בתי כנסת, המרכזיים שבהם בית כנסת ליוצאי הודו "בני ישראל" ועוד בתי כנסת ליוצאי איראן בוכרה ועוד.
 
עסקאות אחרונות מרשות המיסים
דירה כתובת שנת בנייה מחיר בש"ח שטח נטו(במ"ר) מחיר למ"ר קומה חניות
3 חדרים התמר 88 2012 450,000 - 6,715 1 מתוך 1 -
4 חדרים   2015 700,000 98 - 2 מתוך 2 -
5 חדרים   2015 970,000 115 - 1 מתוך 2 -
 
 
 
מס' חדרים ממוצע דירות חדשות ממוצע דירות יד שניה
3 450,000 458,571.4
4 774,000 536,428.4
5 954,232.5 850,000
 
 
 
עסקאות אחרונות באדיבות אברהם טוויל, משרד תיווך B-home ברכת הבית.    
052-3201225.
 
מכירה: 5 חדרים, קוטג' ברחוב השקד 750,000
6 חדרים, קוטג' ברחוב הרב עוזיאל 980,000
 
השכרה: 5 חדרים, פנטהאוז ברחוב האירוסים 3,000
3 חדרים, ברחוב ההגנה 1,300
 
ראיונות-
 
 

משפחת רייכנר: אלישיב (40) דפנה (40), צוריה (18) עציון (16) תאיר (13) עמיטל (10) גפן (5)
 
פז"ם: 18 שנה
 
למה דווקא ירוחם?
אלישיב: הגעתי לכאן ב-93 כשישיבת ההסדר קמה. אחרי החתונה גרנו שנה באפרת כדי שדפנה תסיים לימודים בירושלים. חזרנו לירוחם עם ילדה בת חודש ומאז אנחנו כאן.
 
מה אופי המקום?
ירוחם היא קהילה של קהילות, יישוב לא גדול עם מגוון של אוכלוסייה שלומדת לחיות יחד למרות השוני, עם הרבה משפחתיות וערבות הדדית. יש תושבים ותיקים יותר ופחות, תושבים מתפוצות שונות, קהילה חרדית קטנה, וגם הקהילה הדתית לאומית החדשה שנוצרה בשלושים השנים האחרונות, היא לא קהילה אחת.
 
איך מתבטאת האווירה הקהילתית?
הקהילתיות באה לידי ביטוי סביב בית הכנסת, אבל גם באירועים לאורך השנה, בחגים ובחופשים, בשמחות של משפחות, וכמובן בעזרה הדדית למי שצריך גם בקהילה וגם מחוצה לה. בעיני חשוב גם שלכל אחד יהיו מעגלי השתייכות נוספים בירוחם, חוץ מהקהילה, כדי שלא תיווצר קהילה סגורה.
 
מה מייחד בעיניכם את ירוחם?
יש מגוון של אוכלוסייה שמעשיר את החיים והופך אותם למעניינים יותר. יש קצב חיים רגוע, אווירה מדברית, חינוך מצוין, סניף בני עקיבא תוסס, ומתנ"ס עשיר בחוגים. האתגר של החיים יחד במקום קטן ומגוון הופך את השגרה למשמעותית יותר.
 
    
 
 
 
טל אוחנה מ"מ ראש המועצה ומחזיקת תיק החינוך בירוחם
 
על החזון החינוכי בעיר:
מערכת החינוך בירוחם זוכה להישגים גבוהים וצמיחה מתמדת בעשור האחרון. להצלחה הזו אחראים אנשי חינוך המבטאים בעבודתם חדשנות, יזמות, ערכיות ובעיקר חתירה למיצוי יכולותיו של כל תלמיד.
אתגר גדול הוא לייצר מערכת חינוך מועשרת במקומות פריפריאליים. אנו קיבלנו החלטה להיות מצויינים בקנה מידה ארצי.
נבחרות הרובוטיקה שלנו זוכות לפרסים בתחרויות בינלאומיות, התיכונים שלנו מבוקשים מאוד בקרב תושבי הסביבה ולא רק, כבר כמה שנים ברצף שאנו מובילים ברשימת בתי הספר הערכיים, אחוז הנשירה שלנו קטן מאוד ומספר התלמידים הניגשים לבגרות ברמת 5 יח"ל בפיזיקה ומתמטיקה גדל מדי שנה. עבורי נתוני הגיוס המשמעותי לצה"ל וההשתלבות במכינות קדם צבאיות ושנות שרות בקרב בוגרי המערכת, הם נקודת השינוי המאירה ביותר עבורי.
 
נקודת חוזק נוספת קשורה בממשקים בין מערכות החינוך, הרווחה והתרבות. היכולת לראות את הילד בכל מסגרות החיים הרלוונטיות, יוצרת נגישות גבוהה יותר לשירותים ושיעור השתתפות גבוה במסגרות הבלתי פורמליות. מאות ילדים לומדים נגינה בשעות הבוקר ואחה"צ, מגיל 3 כבר ניתן ללמוד רובוטיקה ובתיכון ישנן מגוון רחב של מגמות לבחירה.
האתגרים שלפנינו עוד רבים וגדולים-
אנו שמים דגש על הגברת מעורבות ההורים בחינוך ומקווים לעשות קפיצת מדרגה גם בתחום זה.
הרבה מאוד מהיזמות הייחודית ופעולות ההעשרה במערכת מתבססות על תקציבים שאנו מגייסים משותפים עסקיים ופילנתרופיים, שאנו צריכים לגייס כל שנה מחדש. כעת אנו פועלים לאגד כוחות עם רשויות נוספות ולהביא לתקצוב דפרנציאלי בחינוך ורווחה, באופן שיאפשר להגדיל את ההשקעה בכל ילד ולהביא לתוצאות גבוהות עוד יותר.