הקהל את העם

"אמר אלברט איינשטיין: "עיקר מהותו וערכו של היחיד אינו בזכות היותו יצור מובדל, אלא בזכות היותו חלק מציבור אנושי גדול"

כשהתבקשתי לכתוב על הקהילה, שאלתי את עצמי מהי בעצם קהילה? אני שגרה בבת-ים מוצאת ש"הקהילה" של משפחתי ושלי היא קהילת בית הספר של הילדים, קהילת תנועת הנוער וקהילת בית הכנסת. שהרי קהילה היא קבוצה של אנשים הבוחרים לחיות יחד ב"מסגרת קהילתית". הקהילה שלנו היא למעשה סוג של שותפות חברתית פעילה, אורחות חיים משותפים, לימוד ועשייה חברתית. אורח החיים הקהילתי שלנו מתבטא בערבי קהילה, לימוד משותף, קידום מיזמים חברתיים וכדו'. כמו כל קהילה אנחנו בנינו לנו את אורח החיים המתאים ואת קשת הפעילויות החברתיות שמתאימות לנו.
לצד הניסיון לנתח את הדינמיקה של התפתחות קהילות, טענו רבים כי התארגנות בקהילות טבועה בטבע האנושי. ראלד סאטלס טען כי קהילה היא מוסד אנושי הצומח באופן טבעי בין אנשים החולקים מרחב מחיה משותף, דפוסי התנהגות ותחומי עניין דומים. אני מוצאת שהקושי כיום הוא להכיר בקיום "קהילה" כמוסד חברתי, מכיוון שלקהילה אין מעמד מוכר. רוב המוסדות החברתיים במדינה זכו להכרה רשמית.  למשפחה או לרשות מקומית יש מעמד על פי חוק, עמותה או חברות הן ישויות משפטיות, אפילו לשכונה בעיר יש מעמד מנהלי אך ל"קהילה" אין מעמד חוקי, משפטי או מנהלי, מצב הגורם לקושי להגדיר מהי קהילה ותורם לתחושה כי הביטוי "קהילה"  מתאר אמנם אווירה אך הוא חסר משמעות מעשית ולכן תפקידנו ליצוק לו תוכן.

אז מהי "הקהילה שלנו" ומה חשיבותה?
"הקהילה שלנו" היא ארבעת הקירות שלנו והסביבה התומכת שלו. "הקהילה שלנו" מביאה את כל המידע הנדרש על יישוב / על עיר, על קהילה, על אנשים, על נגישות, על חינוך, על תרבות והכי חשוב על איכות חיים קהילתית. "הקהילה שלנו" תורמת לשינוי החברתי, לחיים הקהילתיים המאופיינים בסולידריות ובתמיכה אשר מהווים חלופה לחיים המנוכרים והמודרניים. הקהילה שלנו היא המאפשרת ליחידים ולקבוצה לבצע ביתר קלות ועוצמה מעשים ופעולות חברתיות. 
המאפיין את הקהילה שלנו היא השותפות בין חברי הקהילה אשר מורכבת וכוללת תחומי חיים רבים ושונים. מה שמאפיין את הקהילה שלנו היא תחושה של מחויבות לאנשים, למקום ולרעיון. החברות והמעורבות בחיי הזולת המתפתחים בד בבד עם חיי הקהילה, אשר מוצאים את ביטויים גם ברצון של חברי הקהילה להשפיע על הסביבה שבה הם חיים - השכונה, העיר, המדינה ולהיות מעורבים בה. הקהילה שלנו היא גוף פעיל, תוסס ותומך המאפשר לחבריה להוציא את שאיפותיהם החברתיות אל הפועל !

וכנאמר לבני ישראל במצוות הקהל: "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת. בְּבוֹא כָל-יִשְׂרָאֵל, לֵרָאוֹת אֶת-פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחָר תִּקְרָא אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת הַקְהֵל אֶת-הָעָם, הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ, וְיָרְאוּ אֶת-ה' אֱלֹהֵיכֶם, וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת".

                                                                                                                                                     מקווים שתמצאו ב"קהילה שלנו" את הבית שלכם...